Korábbi kapcsolatháló kutatások rámutattak, hogy a barátság meghatározó szerepet játszik a deviáns viselkedés kialakulásában. Arról kevesebbet tudunk, hogy a kapcsolatok szerkezete hogyan formálja a státuszversenyt és ez miként hat ki az etnikai szegregáció, a társas kirekesztés, és az alacsony tanulmányi teljesítmény problémáira. Az integrált oktatás több évtizednyi kutatásai például elsiklottak afelett, hogy a baráti kapcsolatok még az integrált osztályokban is szegregáltak és valós integráció nem jöhet létre a csoportokat összekötő barátságok nélkül. A státuszverseny csak felerősíti a kapcsolatok szegregációját és a halmozottan hátrányos helyzetű vagy (másik problémaként) a legjobban teljesítő diákok kiközösítéséhez vezethet.
A jelen kutatás egy olyan kapcsolatháló panelfelvétel megtervezését, kivitelezését és feldolgozását tűzi ki célul, amely a státusz és a kapcsolatok egymásra ható dinamikáját vizsgálja különböző típusú középiskolákban. A tudományos cél elméleti hipotézisek ellenőrzése a státuszverseny hálózati meghatározóiról és következményeiről. Különösen: milyen feltételek mellett jelent a státuszverseny akadályt az integráció szempontjából, hogyan határozza meg a társas kirekesztést és miként járulhat hozzá az alacsonyabb tanulmányi eredményekhez. A kutatás által kínált kapcsolatháló alapú megközelítés alaposabb válaszokat ad ezekre a kérdésekre és támogatja a döntéshozókat a kamaszkori akkut társas problémák kezelésében a közösségi szolidaritás megőrzése mellett.
A kutatás során végrehajtott adatvédelmi procedúráról itt olvashat.