kmetty.zoltan@tk.hu
Az Ismerős Arcok Nélküled című dala 2025 elején 65 millió megtekintés felett járt a YouTube-on. Miután 2009-ben megjelent az Ismerős Arcok aktuális lemezén, még nem látszott, hogy milyen hosszú és sikeres karriert fog befutni a dal. A zenei slágerekre általában az a jellemző, hogy megjelenésüket követően gyorsan megnő irántuk az érdeklődés, majd fokozatosan alábbhagy, míg végül eltűnik. A Nélküleddel azonban nem ez történt. A dal a dunaszerdahelyi focicsapat, a DAC „hivatalos” csapatindulója lett, majd 2015-ben Orbán Viktor kiposztolta a DAC-Slovan meccs előtt készült videót, amin a közönség ezt a dalt énekli. Nem sokkal később már a magyar válogatott meccsek előtti felvezetésébe is bekerült a Nélküled, a dal népszerűsége pedig azóta is töretlen. De mennyiben egyedi ez a zenei dinamika, és kik hallgatják a Nélküledet? Egy ilyen kérdés megválaszolása nem egyszerű a hagyományos kutatási módszerek segítségével. Azonban a megfelelő digitális adatok segíthetnek abban, hogy választ kapjunk ezekre a kérdésekre.
A Társadalomtudományi Kutatóközpont CSS-Recens kutatócsoportjában 2023 elején egy olyan adatfelvételt végeztünk, amiben elkértük a résztvevők digitális adatait (Google, Facebook) és egy kérdőívet is kitöltettünk velük. A nemzetközi szinten is unikálisnak számító adatdonációs kutatásban több mint 750 ember vett részt, akik reprezentálják a felnőtt magyar internetező lakosságot. A Google adatokon belül a YouTube nézettségi adatok jelentik az egyik legérdekesebb adatforrást. Az adatbázis nagy előnye, hogy nem csak a jelent látjuk benne, hanem a múltat is. A YouTube megtekintések alapján rekonstruálni lehet, hogy az egyes években mik voltak Magyarországon a legnépszerűbb zeneszámok, az egyes dalok népszerűsége hogyan változott időben, és azt is, hogy kik hallgatták az ezeket a dalokat.
A hivatalos Nélküled videoklip 2015 előtt nagyon alacsony havi nézettséget produkált, az adatok alapján 2015 augusztusa volt az első hónap, amikor többen kezdték nézni.
A dal 2016 és 2018 között végig a top10-ben szerepelt a YouTube-on, és a 2015 és 2022 közötti összesítésben is negyedik helyre került.
Ahogy említettük, a slágerek általános jellemzője, hogy egy gyors felfutási időszakot követően az érdeklődés szépen lassan lecseng. Ilyen szempontból érdemes összehasonlítani a Nélküled időbeli felfutását más sikeres slágerekkel: a YouTube-on a 2015 és 2022 közötti időszakban a legsikeresebb magyar dallal, a Nem tudja senkivel, valamint a legsikeresebb nem magyar dallal, a Despacitoval (1. ábra). Mind a Follow the Flow által jegyzett dal, mind a Despacito esetén látni, hogy van egy nagyon gyors felívelő időszak, ami után „ellaposodik” a megtekintési görbe. Ezek a dalok általában fél év alatt elérték a teljes megtekintési számuk felét. Ezzel szemben a Nélküled esetén ez a nekirugaszkodó időszak jóval laposabb, közelebb van egy lineáris növekedéshez, örökzöld „klasszikusként” folyamatosan gyűjti a megtekintéseket.
1. ábra: Dalok kumulatív megtekintése a YouTube-on – Forrás: TK Adatdonációs felvétel 2023
De vajon a közönsége is eltér ennek a dalnak a többi slágertől? A válasz az, hogy igen. Az 1. táblázatban összegyűjtöttük a 2015 és 2022 közötti zenei YouTube fogyasztás alapján a Top20 dalt. Az adataink szerint a YouTube használók 40 százaléka legalább egyszer meghallgatta a Nélküledet, 17 százalékuk pedig legalább ötször, ami a második legmagasabb érték az adatainkban. Ennél is érdekesebb azonban a megtekintők demográfiai összetétele. Az adatok kiszámolásakor nem hallgatóként, hanem megtekintésenként összegeztük a demográfiai mutatókat. A megtekintésekre számolt átlagéletkor 43 év, ami a legmagasabb a Top20 dal között, a férfiak aránya pedig közel 60 százalék, ami szintén kimagasló érték. A leghallgatottabb, Nem tudja senki című számnál ugyanezek az értékek 32 év és 37 százalékos férfi arány, ami jelentős eltérést jelez a két dal közönsége között. De az egyedi demográfia nem csak a nem és a kor, hanem a településtípus esetén is látszik: a Nélküled esetében volt a legmagasabb a vidéki hallgatók aránya, 87 százalék. A legmarkánsabb különbség azonban nem ebben volt, hanem a megtekintők politikai orientációjában. A kutatásban megkérdeztük a résztvevőket, hogy egy bal-jobb skálán hova helyeznék magukat. A kérdésre válaszolók 24 százaléka mondta magát jobboldalinak. Ez az érték a Nélküled megtekintői esetében közel 50 százalék, ami messze a legmagasabb jobboldali arány a Top20 dalt tekintve. Viszonyításképp, az olyan Top20-ban lévő nemzetközi dalok esetében, mint a Shape of You vagy a Human, a magukat jobboldalinak vallók aránya 20 százalék alatti. Ha a Top100 dalt nézzük, a Nélküled még ott is dobogós a hallgatók jobboldali összetételében – ezen a kibővített listán a Kowalsky meg a Vega Tizenötmillióból Egy című dala vezet. Ezt a magas jobboldali arányt érdemes abból a szempontból is értelmezni, hogy ebben nincsenek benne azok a YouTube megtekintések, amik például valamilyen labdarugó mérkőzéshez köthetők. A már említett 2015-ös DAC-Slovan meccs videó megtekintőinek 53 százaléka vallotta magát jobboldalinak, míg a DAC új standionjának avatójáról szóló videó esetében is 50 százalékos jobboldali megtekintést mutatnak az adatok. Ezek a YouTube videók is több milliós megtekintésnél járnak egyébként. A kapott eredményeink kapcsán fontos azt is kiemelni, hogy a mintánk csak a Magyarországon élő internetezőket reprezentálja, a határon túli magyar hallgatókról nem tudunk semmit mondani a kutatásunk adataiból.
1. táblázat: 2015 és 2022 közötti TOP20 YouTube zenei megtekintés Magyarországon – Forrás: TK Adatdonációs felvétel 2023
Dal címe |
Sorrend |
Meg-tekintők aránya |
Legalább ötször meg-tekintők aránya |
Kor |
Fér-fi |
Jobbol-dali |
Dip-lo-más |
BP |
Follow The Flow - Nem tudja senki [OFFICIAL MUSIC VIDEO] |
1 |
37% |
18% |
32 |
37% |
25% |
24% |
23% |
Bagossy Brothers Company - Olyan Ő (Official Video) |
2 |
38% |
16% |
33 |
35% |
20% |
34% |
16% |
Majka - Mindenki táncol /90'/ |
3 |
40% |
17% |
36 |
45% |
35% |
25% |
24% |
Ismerős Arcok - Nélküled |
4 |
40% |
14% |
43 |
59% |
47% |
23% |
13% |
Kollányi Zsuzsi x Lotfi Begi feat. Majka - Valahonnan |
5 |
30% |
12% |
36 |
44% |
41% |
23% |
25% |
Rácz Gergő x Orsovai Reni - Mostantól (A Dal 2020 győztes dala) |
6 |
31% |
13% |
34 |
35% |
32% |
26% |
21% |
Follow The Flow - Anyám mondta [OFFICIAL MUSIC VIDEO] |
7 |
25% |
11% |
33 |
47% |
26% |
19% |
26% |
Luis Fonsi - Despacito ft. Daddy Yankee |
8 |
42% |
15% |
37 |
38% |
24% |
28% |
18% |
DR BRS X Fekete Vonat feat. Halott Pénz - Hol van az a lány (Official Music Video) |
9 |
30% |
13% |
33 |
38% |
38% |
21% |
26% |
ÉLVEZD - OFFICIAL HD VIDEO (c) Punnany Massif & AM:PM Music |
10 |
34% |
14% |
35 |
41% |
26% |
31% |
25% |
Majka X Curtis X Király Viktor - Füttyös |
11 |
31% |
13% |
33 |
42% |
31% |
28% |
24% |
Follow The Flow - Maradok távol [OFFICIAL MUSIC VIDEO] |
12 |
25% |
11% |
30 |
39% |
23% |
22% |
27% |
Ocho Macho - Jó nekem (official music video) |
13 |
34% |
12% |
39 |
58% |
32% |
30% |
25% |
Kowalsky meg a Vega - Egy világon át (Official Video) |
14 |
28% |
10% |
36 |
36% |
39% |
25% |
20% |
Halott Pénz - Darabokra törted a szívem (official music video) |
15 |
33% |
13% |
36 |
34% |
23% |
34% |
25% |
Majka feat. Kollányi Zsuzsi - "Eléglesz" (Official Music Video) |
16 |
26% |
9% |
36 |
37% |
33% |
22% |
22% |
Ed Sheeran - Shape of You (Official Music Video) |
17 |
36% |
11% |
35 |
31% |
18% |
28% |
16% |
Halott Pénz - Élnünk kellett volna (feat Agebeat&Kovary) |
18 |
28% |
10% |
34 |
34% |
22% |
30% |
23% |
Halott Pénz - Valami van a levegőben (official music video) |
19 |
33% |
12% |
36 |
34% |
23% |
33% |
20% |
Rag'n'Bone Man - Human (Official Video) |
20 |
28% |
9% |
37 |
36% |
19% |
20% |
32% |
A Nélküled hallgatóinak demográfiai összetétele azt jelzi, hogy a dal egy speciális hallgatóságot ér el a YouTube-on. Ezt részben megerősíti a YouTube dalok együtt hallgatási hálózata is (2. ábra). Két dalt akkor kötöttünk össze a hálózatban, ha legalább 10 olyan ember volt a mintánkban, aki mind a két zeneművet hallgatta többször is. A Nélküled ebben az együtt-hallgatási gráfban az alsó részen látható (pirossal keretezve), valamennyire perifériás szerepben. Ugyanakkor a különböző hálózati mutatók szerint a Nélküled nem esik ki a hallgatási struktúrából, be tud tagozódni egy jól körülhatárolható dalcsoportba. Az ábrán a színek jelzik, hogy melyek azok a dalok, amelyeknek átfednek a hallgatói. A Nélküled klaszterében leginkább Majka számok találhatók, de találunk itt Kowalski meg a Vega és Republic dalokat is. Ezek az eredmények arra utalnak, hogy bár a Nélkülednek van egy erősen jobboldali hallgatósága (is), a dal körül nem alakult ki egy speciális szubkulturális fogyasztás, és a Nélküled hallgatói nem (csak) Kárpátiát hallgatnak, hanem más stílusba tartozó hazai slágereket is. De azt is jól mutatja a hálózati ábra, hogy a Nélküled hallgatói nagyon messze helyezkednek el a nagy nemzetközi slágergyárosok (Dua Lipa, Ed Sheeran) hallgatóitól.
2. ábra: Leghallgatottabb YouTube dalok együtt-hallgatási hálózata – Forrás: TK Adatdonációs felvétel 2023